tisdag 4 maj 2010

Peptalk vid 00.30-snåret.

Det var så roligt att vara på skoter tur. Det var så ROLIGT, så ROLIGT! Faktiskt skitkul!Det var sååå värt det här! Skulle göra om det lätt! Jag ångrar mig inte ett dugg! För det var så KUUL! 
 Det är mig själv jag försker lura. Det är nog bara att inse att om man är sjuk, så är man det. Det hjälper inte att låtsas.

Ha de dessutom ett föga upplyftande samtal med försäkringskassa idag. I juni blir jag utförsäkrad och flyttas då över till Arbetsförmedlingen. Förklarade att jag minsann inte alls blir bättre av att "ställa mig till arbetsmarknadens förfogande" och att jag dessutom redan HAR det bästa jobb man kan ha när man har min sjukdom.
Näää, jag flyttas inte över dit för att få ett nytt jobb utan för att de ska göra en/flera bedömningar av hur arbetsför jag är. Jaha, å det ligger inom deras kompetensområde??? Jag trodde att det var en läkarbedömning?!

Dessutom är jag inte med i  A-kassan, lång historia varför jag inte är med) och när jag märkte att jag inte var med så var jag redan sjukskriven och då fick jag inte gå med. Så ett alternativ är (sa försäkringskassemänniskan glatt) att bli utförsäkrad och vara helt utan inkomst i 89 dagar sen kan jag få vad som förr hette förtidspension. Å DET får man vara hela livet! utropar hon klämkäckt.
Jaha men  ATP-poängen då?? frågar jag lite surare.  Ja, de får man ju inte tillgodoräkna sig eftersom....jamen ni hör ju.

Jag tycker mig ana att vi är på väg från I-land till U-land där klyftorna mellan fattiga och rika är enorm. Ja, ja, ja, kära badvattensparande systrar, vi kan inte jämföras på samma dag men jag skrev "tycker mig ana". ......och det är faktiskt sjukt att vi spolar toaletten med dricksvatten. Spolar dock glatt vidare och hoppas att det vatten som avdunstar ur vårt avloppsdike kommer ned som regn söder om Sahara.

Ur moralisk synvinkel är min scrapping betydligt värre. Vägrar tänka på hur mycket poliovaccin och avmaskningsmedel jag spenderar i månaden på papper och stämplar utan tänker i hur många pizzor jag slipper sätta i mig (många).

Det är nog egentligen rätt åt mig att bli satt på vatten och bröd i 89 dagar. Det kanske är meningen att det skulle bli så här. Kan jag sitta här i Lervik som Emil i Snickeboa (eftersom jag inte har råd att köpa bensin till min SUV) och begrunna mina hyss. Sen när jag blir stadd vid kassa skaffar jag fadderbarn, köper några getter till ett kvinnoprojekt i Bangladesh och räddar några liv, på RIKTIGT!

Natti!

2 kommentarer:

Anonym sa...

TJENA SVRDTTR!
Ja, en del dagar är bättre och del sämre.

Man brukar säga "tänk på att det är dom som har det sämre". I helsike man ska, man ska tänka på dom som har det bättre och göra vad man kan för att nå dit. Det är inte alltid man når ända fram men nog är det väl bättre att kämpa för något positiv än att sjunga ner i negativa och destuktiva tankar. Om jag känner dig rätt så är det ingen fara, du om någon är rätt person att lösa vardagens pro-blem på ett positivt sätt.

Nu har vi börjat klippa gräsmattorna och planter blommor!

Höres!
:-) Svrfr

sara - Glitterögon sa...

Vara utan inkomst i 89 dagar!!! Hur i hela fridens namn hade de tänkt att det ska lösas? Man har väl räkningar att betala, mat som ska köpas + alla andra utgifter?
Jag lider med dig och med alla sjuka. Klyftor... ja, det är bara förnamnet. Jag hoppas så, för din och för min skull och för alla andra i samma situation att det blir ändring till hösten. Stundande val får mig i alla fall att hoppas på en förändring/förbättring.
Själv är jag alldeles i början av sjukskrivning (några månader)... ska göra arbetsprövning genom jobbets läkare...
Men som sagt, jag mailar dig lite senare. Ska ta en långpromenad nu med min hund.
Kram.