måndag 17 maj 2010

Provtagning

Har drömt så sjuka drömmar på morgonsidan. Hade väldigt ont i ryggen och det avspeglade sig i mina drömmar. I första drömmen kan jag kort sagt säga att jag fick min döda farmor inopererad i spinalkanalen. Det var alltså orsaken till ryggvärken. Varför de opererade in henne orkar jag inte gå in på för ingen lär vara intresserad av det och dessutom fanns det ingen logik i det hela.

I andra drömmen var jag i södra Tanzania och fick ryggen opererad. Nån postoperativ smärtlindring eller vård var det inte tal om utan jag flög i en skumpig Cessna till Tazengwa. Även denna dröm var väldigt ologisk.....och vad skulle jag till Tazengwa att göra? Det ligger dessutom åt fel håll.

På morgonen när vi drack morgonskaffe i sängen hade jag dock drabbats av värsta Afrikafebern! Jag vill verkligen åka dit! Helst idag. Vi (jag) sansade oss (mig) och planerade realistiskt och det är möjligt att vi åker om tre år och stannar en längre period. Ska maila till Kijabe hospital, det är inte i Tanzania, jag vet, utan i Kenya, och höra om de är intresserad av en ortopedkirurg som vill ha betalt eller om de bara tar in utländska pro-bono läkare. Att åka helt utan ersättning funkar inte för oss, vill intee sälja huset. Kijabe vore dock det ultimata stället: någorlunda fungerande sjukhus, RVA för Simon i samma by.

När vi åker måste det finnas någon bra sysselsättning för Simon, Svenska skolan i Nairobi är INTE ett alternativ. Ett litet problem är att Simon inte har lust att åka till Kenya oavsett sysselsättning däremot kan han tänka sig att åka till Bangladesh eller Malaysia. Tyvärr har jag inte lust att jobba där och knappast ..förlåt..helt säkert inte min man heller. Bla bla bla


Nu ska jag göra mig i ordning och fara till sjukan och ta blodstatus och leverstatus. Dricker vatten i mängder och hoppas att de hittar ett kärl nånstans. Helst inte på foten.

Det där  är min bästa ven. Känns inte som ett 
förstahandsalternativ idag.

Önska mig och mina vener lycka till, tack.

2 kommentarer:

sara - Glitterögon sa...

Jobbar din man som ortopedkirurg...? Tror inte riktigt jag hängde med annars, för visst är ju du ssk?!
Låter trevligt med Afrikavistelse, låter som ni är bekanta med landet sen tidigare?! Är ni vana vid att jobba utomlands?

Päivi sa...

Kan ju inte annat än säga lycka till till dig och dina vener :o) Låter som du har en hel del roliga planer för dig och din familj, tänkte då givetvis på Afrika :o) Resorna till sjukan är väl mindre trevliga antar jag...

Tänkte jag kommer hit och ger dig adressen till Maja som jag skriver om på min blogg, http://stokk-eyovine.blogspot.com/ Jag hade nämligen länken "gömd" bakom bilden.

Hälsningar från tornedalen!