söndag 9 januari 2011

Dag 03 – Mina föräldrar

Av omtanke av mina föräldrar tänker jag konverta det här inlägget till: Dag 03-mina morföräldrar. De har alltid varit den fasta punkten i min tillvaro och om någon skulle ha rätten till att kalla sig mina föräldrar så är det de. De är mina närmaste grannar, bor ca 500 m norröver. De är båda 85 år. Mormor är född i byn av Jonas och Althea som var bönder. Mormor såg sig omkring lite i världen innan hon gifte sig och bosatte sig här.

Morfar var renskötande same och således nomad. Men med all säkerhet är han född i Maskaur som ett av elva syskon. Morfar började tidigt i renskogen och har jobbat med renskötsel i princip hela sitt liv. Mormor såg sig omkring lite i världen innan hon gifte sig och bosatte sig här.

De har på gamla dagar rest en hel del, även om ffa morfar verkligen tycker att hemma är bäst, de har varit till Stockholm, Helsingborg, Treriksröset, Tanzania och Israel.

Både mår i nuläget ganska bra med tanke på deras ålder.De bor ju fortfarande i sitt lilla hus i skogen och klarar sig själva. Mormors intresse (intresse?), ja det är i varje fall vad hon gör. stickar, plockar bär, skottar snö och släta kanter ska det vara. De har ofta främmande och åker ofta bort och hälsar på någon. Mofar hakar på på kafferepen men jag tror inteatt han längre har något nöje av dem då han hör så dåligt. Han gillar bäst att hålla på med veden, fiska, skotta och snickra.

Ha det bäst!

Inga kommentarer: