tisdag 22 juni 2010


Sitter på färjan, på väg till Mariehamn. Min man ska jobba, jag följer med som kuttersmycke. Första gången jag i vuxen ålder åker Finlandsfärja och det är en upplevelse. Men jag börjar från början...

När vi stod på Stadsgårdakajen och väntade på incheckning såg jag ett danskt krigsfartyg åka förbi, började misstänka att Dannebrogen också skulle passera. Tyvärr började då ”boardingen” eller vad det nu kallas när man kör in i en båt. Insåg att jag med största sannolikhet skulle missa danskarna, vilket jag verkligen inte ville. När vi kom upp på soldäck såg vi henne, Dannebrogen, närma sig och de körde förbi alldeles bredvid oss. Jag blev....yster och exalterad. Nu när jag skriver om det förstår jag min mans reaktion eller rättare sagt icke-reaktion. Han tyckte inte att det var ett dugg kul/intressant/mäktigt att se danska kungligheter och nu tycker jag att det ser fånigt ut i tryck. Jag tycker ändå att helgen har varit fantastisk, det hjälps inte.
Dannebrogen
Åter till färjan, det är precis som på tv, fullt med fulla mnniskor och dansband som sjunger falskt. Men maten var god! Jag valde att bara äta förrättsbuffé och efterrätssbuffé. Det var vansinnigt gott och nu kommer jag att rulla fram i flera dygn.


 Vi glider fortfarande genom Stockholms skärgård och eftersom vi har ett fönsterbord har jag kunnat titta på alla fantastiska hus som ligger på öarna. Som den sanna Lerviksbo jag är har jag aldrig funderat på klassskillnader annat än i ex Bangladesh men däär är det ju så uppenbart. Inser att det finns uppenbara klasskillnader även i Sverige. Jag vill inte påstå att jag varje månad måste vända på slantarna men visst måste jag tänka mig för. Husen här ute är magnifika, de måste kosta multum...vad är det för människor som har slott som sommarhus? Jag är lite avundssjuk, det måste jag erkänna.

Ha det gott!


Inga kommentarer: