lördag 26 juni 2010

Midsommar på Kökar

För att spara pengar beslöt jag mig för att inte ta bilen på färjan ut till Kökar, det är dessutom en ganska liten ö så jag tyckte inte vi behövde den heller. För att spara in några kronor i telefonpengar gick jag till Turistinformationen och bad dem ringa och boka 2 cyklar och tältplats till oss. Toppen!

Det tog några timmar att åka ut till ön, genom en fantastisk skärgård med hundratals kobbar och skär.



Även om man bara ska vara borta ett dygn behövs det lika mycket grejer som om man skulle vara borta en vecka. Tält, sovsäckar, liggunderlag, tallrikar, bestick, kosor, kokkärl, tandborstar, gummostövlar, filtar, handdukar, badkläder, mat etc etc. Det blir en hel del otymliga IKEA-kassar kan jag upplysa om. Jag kan också upplysa er om att det var tungt att bära allt detta 3 km till campingen.

När vi kom fram, mycket försenade, ursäktade jag mig för vår sena ankomst pga bärande/släpande på all packning. Då undrade campingvärden varför vi inte ville ha cyklarna levererade till färjeläget! .????. Hon på Turistbyrån hade särskilt sagt till att vi inte ville ha dem till färjan. Är hon dum i huvudet? Eller har jag gjort något dumt som hon straffar mig för?

Vår mini cykelsemester började inte bra. Campingen var dock urmysig, lummig med liksom små trädgårdar där man kunde sätta upp tälten. Den ligger alldeles vid havet så man hörde vågornas brus. Eller rättare sagt, jag kunde ha hört vågornas brus om inte tältgrannen hade ett spädbarn som skrek hela HELA natten. Per och Simon sov som vanligt som stockar men jag fick inte en blund på hela natten, jag lovar. Jag kan också lova att jg var vansinnigt arg när det blev morgon. Tur för alla inblandade att den där familjen åkt innan jag ålade ut ur tältet.

Förresten...cykelhyran kostade 200 kronor. Att ta med bil tur och retur kostar 300.

Det är BRA med cykelsemestrar. Man kommer närmare naturen, känner alla dofter och hinner verkligen se allt efter vägen. Tyvärr han vi inte cykla till någon sevärdhet, eller till resningen av midsommarstången eller till museet men man kan ju inte få allt här i världen. Midsommarblomstren vid vägkanten var väldigt vackra. Dessutom är det ett gratis träningspass, nej, just, inte gratis men ett bra träningspass.




Ha dett gott och fortsatt trevlig midsommar!

Inga kommentarer: