söndag 20 juni 2010

Bröllopsyra!

Jag har aldrig ägnat en tanke på huruvida jag är rojalist, monarkist eller anarkist förrn nu. Plötsligt börjar jag försvara kungahuset och vad de kostar oss skattebetalare. Jag har till och med gjort en mindre vetenskaplig undersökning om vad de kostar oss per år. Kom fram till att vi betalar ca 12-18 kronor per år till kungahuset. Jämför det med vad vi betalar till svenska kyrkan (jag betalade 10 000 i fjol). Vän av ordning påpekade vilket kulturarv och vilka fantastiska historiska byggnader som kyrkorna är och att det är viktigt att bibehålla dem. Absolut men som före detta kyrkvaktästare vet jag att kyrkan ex äger mycket skog och jag tror att de skulle klara att hålla kyrkorna i gott skick även utan mitt bidrag.

Att ha president är visst dyrare än ett kungahus, har jag hört. Jag täker inte ge mig in i någon diskussion om detta men jag tror att det är möjligt. I apanaget ingår bevarande av de slottbyggnader kungahuset äger och de ÄR verkligen ett kulturarv vi måste vara rädda om. Såå...om vi har en president måste vi ändå betala för att underhåll och restaurering av slotten med dess interiör. Och handen på hjärtat, hur glamourös är Tarja Hallonen egentligen?

Nä, STORT GRATTIS till kronprinsessan och nyyblivna prins Daniel, ni är som en saga som jag vill läsa om och om igen! Vilken pompa, vilken ståt och vilket skådespel! Att de dessutom verkar vara tokära är alldeles alldeles underbart!





Tyvärr kunde jag inte fara in själv och titta, ansåg det vådligt eftersom jag inte gått längre än till brevlådan sedan november. Men en annan när och kär var DÄR när DET hände. Tänker dock inte, av hänsyn till fotografen, avslöja vem det var.

Ha det bäst!



Inga kommentarer: