onsdag 31 augusti 2011

Det var inte så farligt

Jag har som jag tidigare skrev varit vid kusten det senaste dagarna. Pendlat som en tok mellan städerna efter norrlandskusten. Det är trevligt att vara där när man är där men det är inte trevligt att köra dit, värre att åka därifrån och värst att köra efter E4:an.

Strax norr om Skellefteå stod en vägarbetsskylt och fartbegränsning till 70 km/tim. Eftersom jag vet hur hemskt det är att stå på nämnda väg pch passeras av bilar som kör 120 så bromsade jag ned till 70. Körde 70 mil efter mil utan att se skymten av vägarbetare, maskinen eller ens spår av att vägarbete pågår. Klart att jag blev less och förbannad. När det då äntligen dök upp en maskin och trafiken leddes om då var jag så adrenalinstinn att jag inte kunde köra 70. Fick, med våld, hålla mig ifrån att köra ned varenda kona.

När det äntligen blev 110 blev jag istället hejdad av ett pärlband av långtradare. De kan man inte köra över, de borde förbjudas. Det måste ju vara klimatsmart att istället lasta containers på tåg till destinationen och först där lasta om till en lastbil. Det funkar naturligtvis inte hela vägen om något ska till ex Arjeplog men det är inte där det är problem med långtradare, det är efter E4:an det är problem. Där finns det ju järnväg!

När jag skulle köra hem från Piteå var jag positiv: det är ju faktiskt inte så långt hem, det här kommer att gå sååå braaa! Efter, jag vet inte hur långt, var jag rejält less men var då i Abborrträsk. Därifrån är det inte så långt till Arvidsjaur och därifrån är det bara nio mil hem. Skönt. Om det hade varit Abborrträsk men det var det inte, det var Långträsk och därifrån är det långt hem. Jag körde och körde till jag kände att jag höll på att ge upp eftersom jag aldrig kom till Arvidsjaur.  Maken, som var min telefonsupport, var säker på att jag så småningom skulle komma hem och faktiskt hade han rätt för en gångs skull.

Ha det bäst!

Inga kommentarer: