tisdag 23 oktober 2012

Mammografi



Idag har jag varit på mammografi, det är fint att vi har mammografi i Sverige, synd bara att vi inte har det i Arjeplog. Eftersom mammografibussen stannar i Arvidsjaur måste alla tanter från Arjeplogskommun åka dit. Inte klumpar de ihop oss heller utan vi får komma då och då med egen bil. Bra miljötänk, eller?

Jag låg vaken halva natten bara för att jag visste att jag skulle upp tidigt. När väckarklockan ringde snoozade jag så länge att det inte fanns tid för genomtänkt val av kläder, något jag skulle komma att ångra. Rejsade iväg och kom faktiskt fram i god tid.

Väl inne i mammografibussen, varför säger alla buss när det är ett lastbilsflak??, fick vi sitta åtta st mer eller mindre slanka kvinnor, inklämda i ett minimalt väntrum. Alla hade vi fått tid klockan 13. Varje undersökning tar en halvtimme så kan ni snabbt räkna ut hur länge man kan få vänta, jag är för trött för att räkna. Tack och lov var jag tvåa i tur så jag hade ens chans att vara hemma innan mörkret.

Ja, så får man då gå in och sätta sig vid den lilla receptionen för att betala och svara på några frågor. Kändes som att gå till Arbetsförmedlingen ungefär, tills hon bad mig ta av mig. Jag var fortfarande i arbetsförmedlingsmode när kvinnan i receptionen ber mig ta av mig, så jag hänger fint upp kappan och sätter mig igen. Nej, du ska ta allt på överkroppen. Allt???, sa jag. Ja, allt, sa hon. Det var bara att kränga av mig klänningen. Den klänning som dittills dolt mina noppriga nylonstrumpor. Efter att hon undersökt mig lite skulle jag få gå in på röntgen, snabbt började jag klä på mig men blev genast stoppad. Så då går jag in i ett rum med tre för mig helt okända människor iklädd noppriga nylonstrumpor vars mittensöm skar in mellan varje fettvalk. Hur ska man egentligen betse sig i en sån situation: Hej hej! Hej eller goddag. Om jag skulle ha följt mitt hjärta så hade jag smitit ut bakvägen men då hade det ju inte blivit någon mammografi.

Avlsutade min väldigt förkortade resa med gofika på Änglafröjd. Å en pizza.

Ha det bäst!

Inga kommentarer: