fredag 4 maj 2012

Skönhetsoperationer

Å en sidan men å andra sidan....Jag har funderat vad jag egentligen tycker om kosmetisk kirurgi och kommer alltid fram till å ena sidan men å andra sidan. Först och främst tycker jag att det är synd att vi lever i ett sådant samhällsklimat att vi känner att vi behöver operera en frisk kropp för att passa någons ideal. Samtidigt kan jag tycka att det är upp till den enskilda människan att själv bestämma över sin kropp fast då å andra sidan är det verkligen efter eget val? Jag vet inte. Å ena sidan kan jag förstå de som väljer att förbättra utseendet på sin kropp men å andra sidan så känns det..konstigt..att faktiskt riskera livet för att ändra på en fungerande kroppsdel. Varför "laga" något som inte är trasigt?

Vad som får mig att gå i taket när det gäller kosmetisk kirurgi är kostnaden. Visst, en del av den står man för själv, men så fort något går snett under eller efter operationen är det allmänna sjukvården som tar över. Det känns inte rätt när det är så stora besparingar och neddragningar inom vården. I vår kommun drogs jourläkaren in den andra maj trots att vi har 25 mil till sjukhuset. Vad det innebär för ex hjärtpatienter och snabba förlossningar vill jag inte ens tänka på. Därför tycker jag inte att skattepengar ska bekosta komplikationer av frivilliga skönhetsingrepp när det inte finns tillräckligt många vårdplatser för riktigt sjuka patienter.

Men visst skulle jag också tycka att det vore trevligt med ett utseende som uppfyller alla skönhetsideal.

Ha det bäst!

Inga kommentarer: