tisdag 15 maj 2012

Headache from hell



Vaknade i morse med obeskrivlig huvudvärk. Stoppade raskt i mig migränmedicin, alvedon och magnesyl.Två minuter senare kaskadkräktes jag. Det blev snabbt värre och värre, kändes som om huvudet skulle sprängas och jag tänkte att då dör man. Bra, då slutar det det iallafall att göra så vansinnigt ont. Jag dog inte fast jag gärna ville det just då.

Ringde mormor, lite oklart vad jag tänkte att hon skulle göra egentligen. Jag ville storgråta men då gör det ännu ondare, det vet jag. Mormor ringde akuten och de ville skicka ambulans, aldrig i livet, sa jag. Sen följde en längre diskussion om detta och jag vann, ingen ambulans. Så hörde jag att de sa till mormodern att hon skulle försökte övertala mig och sedan ringa igen.

Det finns flera anledningar till att jag inte ville åka ambulans.
* Jag var säker på att jag inte fått en stroke eller subarachnoidalblödning eftersom jag var RLS 1, orienterad x 3, hade inga andra neurologiska symptom. Var alltså ingen "Rädda Hjärnan Patient" = onödigt med ambulans.
* Var rätt säker på att det var migrän from hell och då finns det inte så mycket de kan göra i ambulansen så varför ska jag då åka med den?
* Tänkte tanken på hjärntumör då huvudvärken var lägesberoende men de opererar inte hjärntumörer i ambulansen, varför då åka med den? Nä, just det.

En stund senare (hade ingen tidsuppfattning) gick jag med på att åka taxi till sjukan för nu stod jag inte ut längre. Söv mig, tänkte jag. Det tar en förfärlig tid för en taxi att köra hit, till och med mormor började flippra. Varför kommer han inte? Varför kommer han inte? mässade hon.

Det gick desto fortare in till samhället...det skumpade och slamrade så mycket att jag trodde att både mitt huvud och bilen skulle falla sönder. Kollade på hastighetsmätaren och han låg mellan 140-150 efter våran skruttväg. Den där bilen behöver nog helrenoveras efter den resan.

Väl framme konstaterade doktorn ganska snabbt att det förmodligen rörde sig om migrän from hell. Skulle få en Imigran injektion s.c men det fanns inte på hela sjukan. Fick tag på bäste L som släppte allt han hade för händer och ilade iväg till apoteket, de hade det inte heller. Fick då Imigran inhalation och efter ett tag började det lätta så då åkte jag hem igen. Petade i mig en Zolmitritan eftersom det fortafarande var rejält ont. Somnade en stund och vaknade utan huvudvärk men rätt skakig och slut MEN LYCKLIG! Har fått recept på injektion Imigran att ta hemma nästa gång det blir så där och DET är en lättnad. Verkligen.

Ha det bäst!

Inga kommentarer: