måndag 3 oktober 2011

Historien om den stulna kajaken

Sommaren för tre (eller var det fyra?) år sendan var jag ute och paddlade med vår kajak. När jag kom hem paddlade jag in en bit i ett stort dike som mynnar i vår vik. Jag drog upp den på kanten av diket, rätt nöjd med mig själv över att ha gömt den för eventuella tjuvar. Två dagar senare ville jag ut igen och trots idogt letande hittade jag inte kajaken. Hela familjen var involverad i skallgången, jag draggade och sondade i diket utan resultat.

På hösten när löven fallit höll vi på och letade som tokar igen. Vintern samma sak. Och våren. Ingen kajak. Det var bara att konstatera att den var borta. Det kanske inte var så smart att parkera den på bästa hjortronmyren så där i bärtider. Vi drog slutsatsen att den var stulen och vi har sörjt den i alla dessa år, hur många det nu är.

I helgen har vi ägnat oss åt båtupptagning och i söndags när Gerda skulle upp såg maken nånting vitt som låg och flöt mitt i viken. Kajaken! Där låg kajaken men paddeln i och allt. Det var inte särskilt mycket vatten i den, märkligt eftersom det regnat oavbrutet i flera veckor. Ännu märkligare, jag är säker på att jag vände den upp och ned när jag parkerade den. Var kan den ha varit, vad har den gjort??

Ha det bäst!

Inga kommentarer: