fredag 22 oktober 2010

Lyxfällan

Såg ni senaste avsnittet av Lyxfällan? Jag gjorde det idag. I det avsnittet gjorde verkligen programmet skäl för namnet Lyxfällan. Det var en tjej från någon håla som flyttat in till Stockholm och nu ägnar sig helhjärtat åt att vara en bimbowannabe. Shoppar smink, kläder, skor och designerväskor för hur mycket som helst varje månad. Då har hon säkert ett hyggligt betalt jobb då, tänker jag. Men neej, hon jobbar inte alls! Säger att hon inte hittat något jobb som är tillräckligt glamouröst för henne samt att hon hellre blir knarkare än lever ett Svenssonliv. Framtidsdrömmar har hon, förutom knarkare så vill hon bli: skådespelareska i L.A (sagt med munplut), yachtförsäljare (uttalat jaktförsäljare), advokat, designer  m.m. Helst utan att ha lagt två strån i kors. Herre Gud. HERRE GUD!

Hon har alltså ingen inkomst för hon förstår inte hur man fyller i A-kassakort. Herre Gud. Hon lever på sitt kreditkort, säger hon och verkar inte förstå att hon nångång kommer att behöva betala tillbaka. Visst är det synd om tjejen som tror att hennes värde ligger  i den väska hon har men mina tankar går ändå till föräldrarna.

Om min son skulle bete sig på det sättet skulle jag skämmas så mycket att jag skulle flytta till Uzbekistan. Omedelbart. För nåt måste ha gott snett under hennes uppväxt. Det är jättebra att de lyckats ge henne ett sådant självförtroende men man måste också se till att ens barn har lite självinsikt samt lära dem räkna. Herre Gud!

1 kommentar:

Allmycke sa...

Hemma.
Mina barn ska ha det bättre än jag hade.
Vi måste se till att Adam/Eva har allt som grannens barn har.
Jag vill vara kompis med min son/dotter.
Vi måste uppehålla ljuset att vi tjänar MASSOR med pengar.
Min son/dotter får inte vara annorlunda än alla andra i klassen.

Lägg till det alla program på TV som får lättlurade ungdomar att tro att de kan bli berömda och tjäna storkovan genom olika s.k. dokusåpor - Robinson, Top Model, Hollywoodfruar, Biggest Loser och I form med Anna Anka...
Inte undra på att de hamnar i ett program som Lyxfällan!