onsdag 5 september 2012

Båtliv på höstkanten

Det är härligt att ha en ruffad båt på höstkanten, man fryser inte så mycket då. Då tar man heller inte upp båten ur sjön när höstrusket börjar i början av augusti. Den blir dock inte så flitigt använd. Det regnar en hel del men den fantastiska länspumpen pumpar ut allt vatten. Tills batteriet tar slut. Det vet jag ju.

När min älskade son och sonahustru campade på Skvekkie fick han låna mitt regnställ som jag använt en gång. Det var inte billigt i inköp och jag var tydlig med att jag ville ha igen det helt och rent. Jag vet inte om det är helt och rent FÖR JAG HAR NÄMLIGEN INTE FÅTT IGEN DET! Vars är det? undrar jag. Öööh, vettnte, säger han.

Jag har gått särsärk i hela huset och alla uthus idag. Inget regnställ. Så for jag för att kolla om det möjligen låg i båten. Å nä, där låg det inte och flöt. Det gjorde inte Vilma heller kan jag säga. Det enda som flöt var durkarna och något enstaka vedträ. Kände mig som Rosie i Titanic när jag vadade runt i vild panik.

Tänkte byta ut det tomma batteriet mot ett fulladdat men de där klämmorna som sitter på batteripolerna satt som berget. Hittade en stor skiftnyckel och några små pjena hylsnycklar, inget av de fungrade. Ringde förre ägaren som sa att det sitter så trångt till att du måste ha en trettons fast nyckel. Jag vet att vi inte har en trettonsnyckel. Just den storleken försvinner hela tiden. Jag köpte en gång en egen rosa 13 men den har någon snott. Också. Gnnn.

Till slut tog jag startkablarna, kopplade ihop batterierna och satte på båda länspumparna. Satte på motorn och tänkte att det får ladda medans jag sitter här. Satt där till jag började bli lila om benen i mina genomblöta byxor, sen sket jag i alltihop. Regnstället är fortfarande försvunnet. Gud, vad jag älskar hösten.

Ha det bäst!

1 kommentar:

lena sa...

ja jag vet vi lever i fel ända av världen för att ha båt...alldeles för kallt. Vi har knappt använt båten i år, men då är det inte bara vädrets fel. skepparen jobbar ju hela tiden. Nu damp räkningen in genom brevlådan...17325: och då är det bara upptag och vinterförvaring av båten. Vaxa polera och måla botten får man göra själv och dessutom tillkommer hyran på båtplatsen...nästa år är det vår tur att byta batterierna för de befintliga har sulfaterat och mäter sisådär 11 volt...funderar på gelbatterier men då måste man också byta laddare...undrar vad man ska ha båten till