tisdag 9 november 2010

Sömnregistrering

Förra veckan var jag till Umeå på sömnregistrering på grund av mina långvariga sömnproblem. Min man hoppas att de ska hitta en orsak till dessa och helst då en orsak som går att "bota". Det vore bra, det tycker jag med, men jag har inte lika höga förhoppningar. Om jag bara kan få det svart på vitt och inte bli misstrodd är jag nöjd.

Jag fick sova  med EEG och EKG samt kablar fästa på armarna och benen som registrerade muskeltonus. Dessutom filmades hela natten med två kameror. På grund av alla kablar kunde jag inte gå ifrån sängen utan fick pissa i en potta när nöden så krävde. Inför två kameror. Lampan släcktes kl 22,00 och tändes 07,00, under tiden fick jag inte läsa, se på tv, kolla på klockan, lyssna på musik. Skulle kort sagt bara ligga i sängen. Det var riktig tortyr, särskilt eftersom jag inte hade en aning om vad klockan var. Trodde aldrig jag skulle somna men det gjorde jag faktiskt! Dagen efter fick jag ligga i ett mörkt ljudisolerat rum 4 ggr a 15 min.

Innan jag åkte hem fick jag träffa en läkare. Han hade inte så mycket att säga eftersom de inte hunnit analysera min "kurvor" ännu men kamoflerade det med att prata ihjäl mig. Det enda han sa av intresse var att jag hade insomningssvårigheter. Jaha?! Han sa också att jag har störd nattsömn. Jaha?! Vad jag inte visste var att ...vänta...ni måste få lite bakgrundsinfo först. När man är vaken registreras snabba, "vassa", höga vågor men medan man sover djupsömn har man långa, låga, mjuka vågor. Det har inte jag. Jag "drar med mig" snabb, vass, hög aktivitet in i djupsömn och har därför en sämre sömnkvalité. Hur det kommer sig och vad det innebär vet han inte i nuläget, det är tydligen inte så vanligt. Han skulle konsultera sina kollegor samt litteraturen. Det ska bli intressant att höra vad de kommer fram till.

1 kommentar:

TesaB sa...

Hoppas du får bra hjälp med sömnen. Måste vara otroligt jobbigt på alla sätt att inte kunna sova ordentligt!

Stjärnan är gjord av tre pappersbitar, ca 3x9 cm. Vik dem dubbla på längden (framsidan ut), chalka. Vik de tre remsorna på mitten fast åt andra hållet, så att du får ett vikmärke där. markera ca 1 cm ut från mitten på vardera sida och klipp diagonalt från toppen in till märket. Det ska bli en spetsig form på pappersremsorna. Den vikta ryggen ska vara hel. lägg de tre remsorna i en hög, och knipsa ihop med häftapparat på mitten (använd vikmärket) Sen får du helt enkelt vika ut respektive stjärnblad och trycka ut dem till önskad form.

Angående Riddersholm så har jag precis svarat på SS, de finns hos Ljuva Änglar. http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=4895&grp=502368

Lycka till!