onsdag 30 november 2011

Livet i Lervik



I snart tre månader har jag väckts av vår egen gårdshackspett. Han är en väldigt arbetsam hackspett, jobbar från morgon till kväll. Ratatatatatatata  ratatatatata ratatatata. På stolpar, på ladugården, på höladan, en annan lada och sist men inte minst huset. Det skulle inte förvåna mig om han också jobbar på att göra vår båt sjöoduglig.

Kolla hans blick

Hål i huset är inte bra,dåkommer det in fukt. Och råttor!!! Vi som aldrig haft råttor ens i källaren har de nu plötsligt överallt i väggarna. De knaprar på vårt hus och det låter värre än när maken tuggar Wasa sportbröd. Men så bestämde sig tydligen vår hackhelvetespett att flytta. Söndagsmorgonen avnjöts i sängen med en kopp kaffe i lugn och ro. Jag blundade och njöt av tystnaden. Samma kväll flyttade råttorna in. På måndagsmorgonen vaknade jag av ett Ratatt ratatt ratatt ratatt. En annan hackspett!

Största problemet är råttorna i väggarna. Jag tror att de gjorts sig en motorväg ned till källaren på restaurang Ratatouille. Därför får katterna turas om att vara där några gånger om dagarna men det har inte hjälp särskilt mycket. Så plötsligt flög alla proppar och jag tänkte att jag ska skjuta dig din råttjävel, genom väggen. Tänkte att den säkert torkar ut och mumifieras i väggen, ingen lukt och vi har kvar några våder tapeter så det kommer inte att synas efteråt heller.

Sen tömte jag kattlådan och då luktade det inte så gott eftersom mina katter tror att det är förbjudet att bajsa ute. Naturligtvis plockar jag genast bort alla korvar jag ser men nu var alltså dags för storrengöring. Det luktade verkligen skit så jag vädrade. Rummet som är längst bort från kattlådan är vardagsrummet och där luktade konstigt nog värst.

Odören blev värre underdagen och helt plötsligt känner jag att det inte är kattskit det luktar precis som ett lik som legat 4-5 dagar i värmen. Jag röjde ut alla skåp och lådor i vardagsrummet. Ingenting. Letar vidare och när jag flyttar ut veden som ligger under öppenspisen DÅ vet jag var det kom ifrån. Längst där inne i hörnet låg en död råtta. Jag tänker inte längre skjuta något genom väggen av rädsla för den lukten.


Ha det bäst!

Inga kommentarer: