onsdag 30 november 2011

Livet i Lervik



I snart tre månader har jag väckts av vår egen gårdshackspett. Han är en väldigt arbetsam hackspett, jobbar från morgon till kväll. Ratatatatatatata  ratatatatata ratatatata. På stolpar, på ladugården, på höladan, en annan lada och sist men inte minst huset. Det skulle inte förvåna mig om han också jobbar på att göra vår båt sjöoduglig.

Kolla hans blick

Hål i huset är inte bra,dåkommer det in fukt. Och råttor!!! Vi som aldrig haft råttor ens i källaren har de nu plötsligt överallt i väggarna. De knaprar på vårt hus och det låter värre än när maken tuggar Wasa sportbröd. Men så bestämde sig tydligen vår hackhelvetespett att flytta. Söndagsmorgonen avnjöts i sängen med en kopp kaffe i lugn och ro. Jag blundade och njöt av tystnaden. Samma kväll flyttade råttorna in. På måndagsmorgonen vaknade jag av ett Ratatt ratatt ratatt ratatt. En annan hackspett!

Största problemet är råttorna i väggarna. Jag tror att de gjorts sig en motorväg ned till källaren på restaurang Ratatouille. Därför får katterna turas om att vara där några gånger om dagarna men det har inte hjälp särskilt mycket. Så plötsligt flög alla proppar och jag tänkte att jag ska skjuta dig din råttjävel, genom väggen. Tänkte att den säkert torkar ut och mumifieras i väggen, ingen lukt och vi har kvar några våder tapeter så det kommer inte att synas efteråt heller.

Sen tömte jag kattlådan och då luktade det inte så gott eftersom mina katter tror att det är förbjudet att bajsa ute. Naturligtvis plockar jag genast bort alla korvar jag ser men nu var alltså dags för storrengöring. Det luktade verkligen skit så jag vädrade. Rummet som är längst bort från kattlådan är vardagsrummet och där luktade konstigt nog värst.

Odören blev värre underdagen och helt plötsligt känner jag att det inte är kattskit det luktar precis som ett lik som legat 4-5 dagar i värmen. Jag röjde ut alla skåp och lådor i vardagsrummet. Ingenting. Letar vidare och när jag flyttar ut veden som ligger under öppenspisen DÅ vet jag var det kom ifrån. Längst där inne i hörnet låg en död råtta. Jag tänker inte längre skjuta något genom väggen av rädsla för den lukten.


Ha det bäst!

söndag 27 november 2011

Rock bottom

Försäkringskassan. Min jycke är väldigt känslig för sinnesstämningar. Han tycker inte om att jag blir irriterad på sonen som aldrig städar utan bara spelar dator, så fort jag börjar känna mig irriterad går han till grannen. Vid regelrätta gräl öppnar han ytterdörren själv och springer till grannen. På senaste har jag varit så arg på sjukfösäkringssysteme att om jag nu säger ordet "försäkringskassan" i mild ton har han tvärvaknat ur sin djupsömn och skyndat sig till grannen. Han har varit där rätt ofta på sistone.

Det var länge oklart om jag överhuvudaget var berättigad till sjukpenning. I fredags fick jag klartecken och borde jag ju dansa på bordet med stilettklackar. Det gör jag inte. Den här ovissheten har verkligen tärt på mig och att de dessutom insinuerar på att jag "simulerar för att lura systemet" (slut citat) ja, då blev jag väldigt ledsen. Jag har fortfarande inte hämtat mig efter allt tjafs med fk, jag är ganska knäckt. Riktigt knäckt, faktiskt. Tusen tankar har passerat mitt huvud men jag förstår fortfarande inte hur man klarar sig utan sjukersättning när man är sjuk.

Ha det bäst!

lördag 12 november 2011

tisdag 1 november 2011

Vapenlagstiftning

Jag tycker absolut att vi ska ha en restriktiv vapenlagstiftning i Sverige. Det tycker jag. Men för ett tag sen tyckte jag också att jag hörde en karl nysa halvkvävt upprepa gånger här utan för. Ytterdörren är låst men nyckeln är på utsidan. Jag ligger här i sängen och darrar av skräck. Jag önskar att jag hade en bazooka eller åtminstone ett lager med värmesökande missiler, då skulle JAG känna mig lite tryggare.

Jag tror inte ens att man får hota att slå in skallen med en hammare på en eventuell tjuv och min hund ligger och sover sin skönhetsömn och då kan ingenting väcka honom. Nä, nu går ned för att ta ut nyckeln från utsidan. Önska mig lycka till.

Ha det bäst!

torsdag 27 oktober 2011

Tvi vale!




Igår kom peaken på min sömnlöshet. När perioden sätter igång blir det bara värre och värre så natten till tisdag och onsdag sov jag ingenting, inte på dagen heller för den delen. Redan igår morse började jag känna mig yr och illamående. På eftermiddagen skulle jag köra till Mellanström för att hämta några grejer men jag var ytterst tveksam till bilturen. Var dock nödd och tvungen att köra, kröp fram i 60 som värsta pensionären men det gick ok.

I Mellanström klev jag ur bilen och då snurrade det runt i huvudet ordentligt, blev en mardrömsresa hem.När jag väl kom hem så kunde jag inte stå på benen, jag kröp uppför bron, kräktes på tredje trappsteget och i hallen. Allt snurrade och alla håll och jag kallsvettades så jag blev alldeles blöt. Försökte att få i mig lite te med socker men så fort jag böjde huvudet bakåt för att dricka kräktes jag. Enda sättet var att stå på alla fyra och slicka i mig te som en hund men det mesta kom upp i pottan som jag placerat bredvid. Jag blev riktigt rädd ett tag och trodde faktiskt att jag skulle dö.


Kröp uppför trappan, tog en illamåendetablett som genast kom upp, tog flera till med samma resultat. Tillslut måste jag ändå ha fått i mig något i alla fall för det började klinga av. Kunde med våld avhålla mig från att spy.

Hör och häpna, vid fyrtiden inatt somnade jag en stund och idag känner jag mig bättre. Med det menar jag inte att jag är pigg som en lärka, jag menar att jag inte spyr tarmarna ur mig. 

Vid 8 i morse ringde en kompis och undrade om jag ville följa med till IKEA, OM jag ville! Det är jättelänge sen jag var på IKEA, jag älskar stället men det fanns inte en chans i världen att det skulle gå. Så typiskt!

En timme senare ringde en annan kompis och undrade om jag ville följa ut och jaga. OM jag ville!! Började nästan kräkas av besvikelse för det kunde jag ju inte. Skulle säkert inte orkat i mer än två meter. 

Igår eftermiddag ringde min 17-åring och sa: om jag dör nu så gör det ingenting. Tusen tankar han flyga genom mitt huvud innan han glädjestrålande berättade att han varit efterrättsansvarig på restaurangen där han praktiserar. De har öppet kök så gästerna kan se in i hela köket. En man kom fram och tackade Simon för den mycket goda efterrätten. Mannen var Gösta Ekman. Gissa om ungen var stolt!

Ha det bäst!

måndag 24 oktober 2011

Usel sömn = usel uppdatering




Det är inte bara bloggen som blir lidande utav min usla sömn, jag tycker att jag själv blir rätt lidande. Jag har så många scrapbbokingideér och har köpt en massa nya fina saker som bara ligger och väntar på mig. Jag längtar efter dem men det funkar inte som det ska i huvudet om jag inte sovit, kreativiteten lyser med sin frånvaro.

Jag ser att jag lovat lägga ut bilder på mina alster från kortvikningskursen, det har jag inte gjort och jag skyller det på sömnbrist. Jag kommer inte ihåg så bra när jag sovit kasst så länge. Jag har hållit på med julkort ett tag och det är verkligen roligt. Eftersom klockan nu är 03.56 misstänker jag att det inte blir något skapande i morgon. Jag ska inte lova att lägga ut bilder på det jag redan gjort men jag ska försöka ta mig samman och göra det.

Det här med mina sömnproblem, det är verkligen ett mysterium. Det spelar ingen roll vilken tid jag kliver upp på morgonen eller om jag varit aktiv eller inaktiv under dagen, jag är ändå vaken. Brukar bli jättetrött vid fem-sextiden men så fort jag lagt mig så går det över. Jag har inga problem jag grubblar på, jag oroar mig inte för nånting, har ganska bra avslappningsteknik men jag är ändå bara...vaken. Jag brukar inte bli stressad över att jag inte sover så varför i hela fridens namn är jag vaken??

söndag 23 oktober 2011

Så var den söndag igen..

..och maken åker 30 mil bort. Igen. Själv kokar jag pasta som jag ska tröstäta framför tv:n.

Helgen har mest bestått av vinterfix ute, med huset och på med snökedjorna på traktorn. Det kan nog behövas. Inte så långt härifrån sitter en stor skylt med texten: snökedjor rekommenderas!, på flera språk. Förra veckan fastnade två lastbilar i den backen för att de var utan snökedjor.  Synd för dem.

Nu är pastan klar. Ha det bäst och kör försiktigt!

lördag 22 oktober 2011

Självutlämnande

Jo, jag är väldigt öppen i min blogg. Vissa undrar hur jag kan vara så självutlämnande när jag inte vet vilka som läser men för mig är det inget problem. Nu har jag fått önskemål om att lägga upp en bild på mig själv i min nya frisyr och där nånstans går gränsen. Det blir alltså ingen bild, aldrig i livet och tro inte att du kommer att få se min frisyr på Konsum heller. Jag har mössa.

Ha det bäst!

fredag 21 oktober 2011

Försäkringskassan del 2

Jag kan inte riktigt släppa att jag inte får arbetsträna mer. Jag fick vara på mitt ordinarie jobb mindre än en månad. De första två månaderna var jag på en annan arbetsplats och då hade jag inte en dags frånvaro men det räknas tydligen inte. *Psykbryt* Hur kan tre dagars frånvaro betyda att jag inte får arbetsträna?? Jag fattar inte. Hon tycker at jag är för sjuk för att arbetsträna men kan ändå inte säga att jag beviljas sjukpenning. Var man inte sjuk så blir man då det. Jag har begärt och fått journalerna från försäkringskassan. När vi hade mötet i våras fick jag en skopa skit, i en bisats, för hur dåliga ortopeder är på att skriva sjukintyg. Nu kan jag konstatera att hon på försäkringskassan skriver journal sämre än en femåring. Ingenstans står det vad hon grundar sin bedömning på. Ingenstans.

Är det någon som överklagat/anmält försäkringskassan? Hur går man till väga? Vart vänder man sig?

onsdag 19 oktober 2011

Ännu en lista

Jag vet att många ogillar listor. Det skiter jag i så här kommer ytterligare en:


DAGENS VILL HA: En weekendresa till Paris.
DAGENS KLÄDSEL: En jeansklänning, naturvita strumpbyxor med en hundspya under vänster fot. Hann inte byta om innan jag for.
DAGENS SMINK: Mascara
DAGENS FRISYR: Jag har klippt mig idag. Ser ut som Ronja Rövardotter.
DAGENS HÄNDELSE: Frisörbesöket. Det är ju inte ofta det händer.
DAGENS LÅT: Trying to recall. Det är den enda Cd:n i bilen som inte är repig.
DAGENS PLANER: Jag ska sova alldeles strax.
DAGENS SAKNAD: En atombomb.
DAGENS DUMMASTE: Det pratar vi inte om nu och inte sen heller.
DAGENS SJUKA: Försäkringskassan som vägrar låta mig jobba.
DAGENS DROG: Snus.
DAGENS KRAM: Ingen.
DAGENS PUSS: Jycken och katterna pussade hysteriskt på mig när jag kom hem. Det tycker jag inte om.
DAGENS KÖP: Bensin, lite papper, snus, en blus och lite ...sånt.
DAGENS GODIS: Snus.
DAGENS HUMÖR: Mycket varierande. Som en manodepressiv på speed. Tror jag.